Color Switcher

System Tunning engineer

  • Home
  • System Tunning engineer

System Tunning engineer

System Tunning engineer

Ses Sistemi Ayarlama

Bir ses sisteminin ayarlanması: Minimum bozulma, maksimum anlaşılırlık ve mevcut en iyi sonik görüntüleme ile dinleme alanı üzerinde tekdüze yanıt verecek şekilde ayarlayın.

ses-tasarım-canlı-ses-sistemi-ayar-SIM-bob-mccarthy
Bir sistemi ayarlamanın amacı nedir? Her yerde aynı sesin olması. Bu, her koltukta aynı seviyeye, aynı frekans tepkisine ve aynı anlaşılırlığa sahip olmak anlamına gelir.

Bu ulaşılabilir mi? Hayır. Atmosferimiz ses dalgaları için zorlu bir yerdir. Peki tüm kulaklara sadık bir şekilde ulaştırılması için çabalıyor muyuz? Kesinlikle. Çocuklarımızın asla mükemmel olmayacağını biliyoruz ama yine de onları seviyoruz.

Ayarlama objektif olarak ölçülebilir. Hedefimize ulaşmaya ne kadar yakın olduğumuzu tam olarak ölçmek ve dolayısıyla başarıyı ilan etmek için kullanabileceğimiz araçlarımız var. SIM , Smaart , Easera ve SATLive gibi yazılım ve donanımlarla bağıl seviye, gecikme/faz ve frekans tepkisini ölçmek için transfer fonksiyonu gerçekleştirebiliyoruz. Tonlama ise aksine subjektif bir süreçtir.

 

Ses Sistemi Tonlaması

Bir sistemi tonlamak, ses sistemini çalıştıran miks konsolunun çıkışında bir dizi küresel eşitleme filtresinin ayarlanmasıdır. Eğer kulağınıza göre ayarlamak istiyorsanız gayet iyi. Ortalama/spline/kök kare/Boole ortalamasını içeren 10.000 saatlik akustik analizle ayarlamak istiyorsanız bunu yapın. Burada tehlikede olan hiçbir şey yok. Tartışılacak bir şey yok. Küresel ekolayzır, miks konsolu EQ'nun yalnızca bir uzantısıdır. -Bob McCarthy

Ses mühendisleri forumlarda ve ticari dergilerde bunun tam olarak nasıl yapılacağı hakkında tartışmayı severler. Klasik tavsiye "Kontrol et!" diye bağırmaktır. Herkesin kulağı kanayana kadar filtreleri grafik EQ üzerinde hareket ettirirken mikrofona tekrar tekrar bakın ve buna başarı diyin. Diğer mühendisler iyi bildikleri şarkıları çalmayı tercih ediyorlar. Pembe gürültüyü seviyorum çünkü hızlıdır, sessizce çalabilirsiniz ve hiçbir duygusal bağlantısı yoktur.

Gerçek şu ki, önemli değil. Bu bir bilim değil ve bunu bir bilim haline getirmemize gerek yok.

İyi tonlama, müzik kalitesini veya iletilen sesin doğal kalitesini artırır. İyi akort, iyi (veya kötü) tonlamanın miks konumunun ötesine geçmesini sağlar.

Bu kavramları belirli bir perspektifte tutmak önemlidir çünkü ses öncelikle öznel ve duygusal bir iştir. Biz bunu göremiyoruz, dolayısıyla sahada çalışanlar bile bu görünmez alanda olup bitenler konusunda çok güçlü duygulara sahip . Tahminimce "düz ses sisteminin" avantajları ve dezavantajları hakkında bir veya iki makale görmüşsünüzdür. Bu argüman anlamsız çünkü beyaz gürültüyle dans edemezsiniz. Müzik tamamen dinamiklerle ilgilidir, frekans bandı başına eşit güçle değil.

Başlangıçta analizör ekranına düz çizgiler çizme isteğinin olduğunu itiraf etmeliyim  ama bu sizi deli edecek. Ayrıca, bir ses sisteminin ayarlanmasında pek çok başka görev ilk önce gelir: Sürücü işlevselliğini ve polaritesini kontrol etmek, hoparlörleri hedeflemek, hoparlörler arasındaki yayılma açılarını ve göreceli seviyeyi ayarlamak, geçişleri ayarlamak, faz hizalamasını, anlaşılırlık analizini ve yansımaları tedavi etmek. Eşitleme sürecin son adımıdır.

Bir keresinde, bir Meyer Sound teknisyeninin gelip "ses sistemini SIM'e taktığı" hikayesini sık sık tekrarlayan, ancak sesinin berbat çıkmasına neden olan bir ses mühendisiyle çalışmıştım. Eminim haklıdır; ona korkunç geliyordu. Ama aynı zamanda muhtemelen her koltukta da berbat bir ses çıkarıyordu çünkü düzgün bir şekilde ayarlanmıştı. Onun hayal kırıklığı, sistem optimizasyonunun nerede bitip sanatsal ifadenin nerede başladığına ilişkin iletişimdeki bu kopukluktan kaynaklanıyor. Bob McCarthy'nin röportajımızda söylediği gibi, “Bana nasıl ses çıkarmasını istediğinizin bir resmini çizin, ben de onu her koltuğa çizeyim. Ama üzerinde dev bir yırtık olan bir tuval üzerine resim yapamazsınız. Bu eğlenceli değil.

İşte yaygın bir hata: Odanın 15 farklı noktasında ölçüm yapın. Bunları birlikte ortalamalayın. Ters ayarları EQ'nuza uygulayın.

Nasıl bilebilirim?

Çünkü ben bu boku her zaman yapardım!! Ölçümleri belleğe almanıza, ortalamasını almanıza ve ardından 31 bantlı bir grafik EQ'ya ayar yapmak için bunları çevirmenize olanak tanıyan, elde taşınan bir RTA'm (gerçek zamanlı analizör) vardı. Her şeyden önce, bir RTA ve grafik EQ asla sistem ayarı için uygun değildir. (Aşağıda McCarthy ile 24:22'de yaptığım tartışmaya bakın.) İkincisi, odanın farklı yerlerinde sesinizde neler olduğunu bilmek gerçekten önemlidir, bu nedenle farklı alanların birlikte ortalamasını almak yanıltıcıdır. McCarthy'nin dediği gibi, “ Odanın etrafındaki farklılıklar hakkında hiçbir şey yapmayacaksanız neden odanın her yerinden numune almaya zahmet edesiniz ki ? Bu sadece zaman kaybı.” Ayrıca, yıkıcı toplama (kesmeler) ölçümleri genellikle dar ve derin olduğundan, yapıcı toplama (arttırmalar) ölçümleri genellikle geniş ve kısa olduğundan matematik de işe yaramıyor.

 

Ortaya çıkan mesaj: Bir şeyin kulağa hoş gelmesini sağlamak için ses analizörü kullanmazsınız; her yerde aynı sesin duyulmasını sağlamak için onu kullanırsınız.

İletişime geçiniz

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlendi *